As zice eu ca un alt motiv pentru criza in care ne aflam sunt bugetele imense pentru majoritatea jocurilor (si aici ma refer la AAA) dpdv tech - toti urmaresc next-gen visuals, lumini, particule, animatii, sunet 3D, etc. ceea ce umfla costurile considerabil. Also, sa nu uitam ca abia recent au inceput sa sara jocurile de $60, pret care a ramas neschimbat ani de-a randul in timp ce costurile au crescut exponential. Chiar si acum cu $70, tot e putin si nu acopera costurile exuberante, asa ca s-a ajuns la practicile mentionate mai sus: MTX, live-service, battle pass-uri, 6 editii de lansare, content exclusiv si parteneriate, etc.

Daca faci un AAA ca lumea, nu neaparat inovativ dar de o nota 8 sanatoasa acolo, e foarte dificil sa-ti scoti banii doar din lansare asa ca mai tragi de el si mai adaugi niste time savers, niste skinuri. De-aia de ceva ani incoace, daca vrei sa vezi calitate in termeni de gameplay sau narativa trebuie sa te orientezi catre jocuri AA sau indie pentru ca acolo nu ai absolut nicio sansa sa vinzi daca nu vii cu ceva nou, ca e clar ca n-o sa impresionezi pe nimeni cu grafica si artificii. In rest, AAA-urile care fac bani, daca va uitati se bazeaza pe francize consacrate care au deja un fanbase gigantic - Star Wars, Assassin's Creed, Spider-man, Hogwarts Legacy... si nu trebuie sa vii cu ceva nou si wow, ci doar sa "don't f*ck up", ca nu poate spune nimeni ca Spider-man sau pana si Elden Ring au reinventat roata ci doar sunt produse care urmaresc o reteta bine stabilita si pe care doar o perfectioneaza sau o imbunatatesc ici-colo.

Sunt si outliers precum Baldur's Gate 3 care e intruchiparea perfecta a mecanicilor de DND in video gaming la care se adauga si o narativa puternica si un cast superb de personaje, dar genul asta de jocuri iese o data la naiba stie cand si are toate planetele aliniate: echipa mare si talentata, lipsa unui publisher agresiv si libertatea de a lua propriile decizii (sa nu uitam ca a stat o perioada foarte lunga in early access si chiar si dupa lansare au avut probleme foarte mari cu bug-uri si performanta, ceea ce sigur i-a costat o tona de bani dar aveau 100% incredere in produsul lor si nu s-au grabit, daca aveau un Activision/Microsoft/Sony/etc in spate garantez ca nu mai iesea asa). Daca BG3 faila, ori murea studioul ori ramaneau un sfert din cati sunt acum.