10 Attachment(s)
User Review: Grand Theft Auto V
Fiind primul review este posibil sa apara spoilere! Va rog sa fiti calmi si sa imi iertati greselile gramaticale cauzate de tastare in modul "need for speed". Multumesc! Ok, sa o luam cu inceputul! Nu va aduc aminte ce a insemnat GTA III pentru industria jocurilor (a fost pentru mine primul joc care m-a introdus in lumea mafiei), nici de GTA Vice City care a adus factorul FUN in lumea mafiei organizate. San Andreas a multiplicat tot ce puteai face intr-un joc (bikes, planes, parachutes, pools, darts....), iar cu GTA IV actiunea a devenit mai serioasa prin povestea gangsterului Niko Belic. Apoi trebuiesc amintite si cele doua mari DLC-uri (Balad of Gay Tony si Lost and Damned). Dar in mod clar GTA V este incununarea eforturilor Rockstar Games si in pot spune cu siguranta ca este cel mai bun GTA creat pana in acest moment (sau cel putin asa zic cele 29 de milioane de copii vandute in prima luna de la lansare). Daca pana acum fiecare GTA concentra povestea in jurul unui personaj, ei bine acum avem 3: Franklin, Michael si Trevor !
Story: A good story must start from somewhere...
Povestea incepe frumos si totusi sumbru in urma cu 10 ani. Un jaf armat al unei banci dintr-un mic orasel se termina urat, iar prin acest mic "intro" invatam primele lucruri care ne vor urma prin tot jocul - impuscat, cover, condus si cel mai important trecerea de la un caracter la celalalt. Si ce caractere... fiecare cu problemele lui existentiale (scaparea din ghetou si realizarea unei vieti mai bune, reunirea familiei si vizitele la psihiatru, castigarea suprematiei in distributia de droguri). Fiecare caracter are personalitatea sa unica (sau mai multe personalitati daca il luam in vedere pe Trevor), imbracaminte, tunsoare, gesturi... realizate exceptional de realistic.
Nu pot sa povestesc mai mult fara sa va stric placerea celor care nu ati jucat inca GTA V, in schimb pot sa va spun ca vor fi destule intorsuri ale situatie, politisti corupti (of course), striptease, impuscaturi cu duiumul, sarituri cu parasuta, concursuri de inot, de jet ski, de curse auto, de biciclete....tot ca va trece prin cap, da, totul se poate face in GTA V.
In schimb pot sa va spun ca misiunea principala tine suficiente ore (minim 30 de ore de gameplay in singleplayer) in functie de pasiunea fiecaruia de a ajuta inclusiv trecatorii in misiunile secundare (Strangers and Freaks). Dupa o saptamana de joc tot va mai ramana ceva de facut, asta deoarece pe langa misiunea principala fiecare personaj mai are cateva misiuni secundare destul de time-consuming (spoiler: trebuiesc gasite parti de submarin, deseuri toxice ratacite pe fundul oceanului, etc).
Gameplay: Drive & Shooting
Cei de la Rockstar au invatat din experietele trecute, inclusiv din Red Dead Redemption si din Max Payne astfel fiecare personaj vine cu un skill aparte (Franklin in timpul condusului incetineste timpul astfel sa poata lua curbele mai bine sau sa se strecoare printre masini la limita, Michael incetineste timpul pentru a putea impusca mai eficient - Max Payne style, iar Trevor la activarea skillului devine o mica perioada invicibil, astfel incat gloantele celorlalti nu-l mai pot rani).
Aceste skill-uri de obicei va forteaza in timpul unei misiuni la care participa toti cei trei sa schimbati caracterul pentru a supravietuii. Si daca pana acum in jocurile anterioare aveam probleme grave cu decesul "accidental" al caracterului in timpul unei misiuni, acum checkpoint-urile sunt foarte bine implementate in timpul misiunilor astfel incat nu suntem obligati sa reluam toata misiunea de la capat ci doar ultima sectiune. Iar in freemode quick-save se realizeaza prin intermediul telefonului mobil din doar 3 click-uri.
Si daca tot vorbim de telefonul mobil trebuie tinut cont ca de pe el putem comanda masini, putem suna prietena pentru o partida de... tenis, cumpara masini speciale, verifica pretul actiunilor, etc. Referitor la actiuni, GTA V are doua burse de tranzactionare a actiunilor: una care isi modifica pretul actiunilor online (BAWSTAQ) si una care isi modifica pretul actiunilor dupa niste criterii bine stabilite in functie de actiunile din joc ale playerului (LCN). De ce isi poate batea cineva capul cu pretul actiunilor? Pentru ca banul este ochiul dracului si cu cat ai mai multi, cel putin in GTA V, cu atat poti avea mai multe: cinematograf, magazin de "ierburi medicinale", atelier de tunning, firma de taxi, aeroport, club de golf, proprietati care genereaza venituri in fiecare zi (ziua in GTA dureaza 48 de minute in viata reala) si care pe langa bani mai ofera anumite beneficii.
Grafica si efecte vizuale
Partea grafica vine cu plusuri si minusuri: avem peisaje extraordinare, ciclu zi/noapte, fiecare personaj are un stil aparte de imbracaminte si comportament, harta este foarte bine realizata, masinele arata extraordinar. Bazele de la care au placat cu designul se recunosc la fiecare model (desori te gandesti: iau Mustangul, sau Bugatti) se degradeaza intr-un stil mult mai realist, apa este extraordinara, padurile sunt populate de animale (caprioare, lupi, hiene sau preferata mea: puma din RDR), pe cer sunt pasari, soferii din trafic se comporta foarte realist... se vede efortul echipei de creatie. Sunt momente in care uiti ca ai un gamepad in mana si controlezi jucatorul si iti vine sa crezi ca de fapt urmaresti un film de actiune!
Pe partea negativa avem: tufisurile care au fost udate cu un fel de mix pe baza de.... ciment, astfel incat gardurile vii din orase sun pietrificate, lucru de luat in considerare atunci cand conducem si vrem sa intoarcem brusc... La instalarea disc-ului 2 pe hdd avem incarcare mai rapida a sesiunilor de multiplayer DAR pop-up la greu, dispar masini in trafic, reapar, dispar texturi, tufisuri, cladiri, ma rog cum iti este norocul... Partea buna la aceasta problema are rezolvare: discul 2 se va instala separat pe un stick de minim 16 Gb cu viteze de citire bune .
Audio: Sau cum sa faci diferenta intre un joc bun si unul excelent
Pe partea audio iar avem o multitudinea posturilor de radio care sunt actualizate la zi, nu mare fiindu-mi mirarea sa aud cateva din melodiile mele preferate in difuzoare, sunetele de fond sunt potrivite fiecarei actiuni, masinile au sunetele motoarelor realiste (in special muscle car-urile). Si din cauza calitatii posturilor de radio am ajuns sa am inclusiv postul meu favorit: West Coast Classics, hip-hopul american preferat!
Multiplayer: GTA V Online
Am ajuns si la partea de multiplayer. Bun.... sa o luam usor. Am asteptat cu nerabdare data de lansare a multiplayerului, am downloadat patch-ul si.... erori peste erori, peste erori. Caractere disparute, nu ma puteam juca online cu prietenii din lista, sumele castigate nu se salvau, dispareau masinile din garaj etc.
Dupa configurarea routerului, crearea inca unui caracter si o saptamana pierduta a inceput distractia. Si pot sa va zic ca este distractiv. Cred ca este prima oara cand multiplayerul unui joc are o poveste. Si de cate ori avansezi in nivel se mai deschide inca un episod, te mai suna un personaj din single player, mai reintalnesti pe altul, ai misiuni... iti poti cumpara o casa, un garaj, o masina personala, ii poti face Casco.... poti participa la jafuri impreuna cu prietenii... este experienta cea mai completa intalnita la un joc online pana in momentul de fata... daca nu ar fi fost erorile de la lansare ar fi avut cel putin un 9.5.
In loc de concluzii
Ca incheiere pot spune cu mana pe inima ca este primul joc la care dupa ce termin partea de single player, nu imi vine sa il reincep din cauza componentei multiplayer dar si a misiunilor secundare care sunt time consuming. Si ca acest joc este unul care merita cu adevarat cei 60$. Iar daca Rockstar Games vor veni si cu DLC-uri la joc va mai creste putin nota...
Inainte de incheiere una din concluziile mele suna in capul meu asa: daca pe un hardware vechi de 7-8 ani se pot realiza jocuri care sa aiba o poveste atat de captivanta, pe o harta atat de mare fara zone de loading, cu atat de multe personaje care sa o populeze si sa arate atat de bine precum acest joc atunci oare ce va insemna real next-gen? Si de ce nu sunt in stare si alti publisheri / game developeri sa creeze asemenea jocuri? De ce ne lovim inca de invisible walls, de jocuri liniare, de storyline inexistent sau incoerent, sau singleplayer creat doar de umplutura (de exemplu CoD)?
Gameplay - 9.5
Story - 10
Graphics - 8.5
Sound - 9.5
Multiplayer - 8.5
Nota finala - 9.2