Nu e un subiect placut avand in vedere ca multi oameni si-au/isi vor pierde locurile de munca, but damn...some of you escalated it to 20 in cateva secunde. Doar pentru ca un subiect nu e placut nu inseamna ca nu ar trebui discutat (avantajul unei tari libere, vorba aia si pana la urma suntem pe un Forum).

AI-ul are un element de "vina" in discutia asta, da zic ca e prea putin in momentul de fata. Sure, lucrurile se pot schimba in viitor dar momentan nu cred ca e destul cat sa afecteze atatea locuri de munca si tipuri de job (poate cei mai afectati sunt concept artistii unde acum un prototip/initial concept dureaza cateva secunde in loc de cateva ore/zile). Aside from that, cel putin pt jocuri, chestiile generate de Sora AI & whatnot oricum nu pot fi folosite pt development, ele fiind mai mult render-uri gata facute, nu asset-uri utilizabile.

The real elephant in the room e mai degraba cum a mentionat @sexbobomb91 si @olteanug e decizia de a angaja "opulent" si "foame de bani" a anumitor companii (cauzate in mare parte de pandemie si alte evenimente ceea ce i-a facut sa creada ca oamenii vor sta in casa pe calculator sau consola 24/7 sau practici infecte care merita sa moara, cum ar fi Games as a Service sau Microtranzactii in orice genre/tip de joc). Si sincer, cu asa lipsa de creativitate vazuta in ultimii ani, nu ma surprinde ca s-a ajuns aici: firme care inainte erau renumite pt storytelling si single player fantastic acum au lansat niste abominatii care nu au facut decat sa le pateze reputatia impecabila din trecut (looking at you Suicide Squad: Kill the Justice League care a facut un "double kill" afectand reputatia din trecut de la Rocksteady dar si a universului DC (un multiversal massacre ce a impactat lumea jocurilor da si a benzilor desenate ).

Pe langa asta sunt alte practici proaste precum cheltuirea a o gramada de bani aiurea: de la proiecte care au fost in development aproape un deceniu (ex. Skull&Bones* si din nou Suicide Squad fiind primele care imi vin in minte) la finantarea mult prea mare a unor proiecte care poate ar fi avut succes, poate nu (ex. 125 de Milioane de dolari in Immortals of Aveum, un joc care era defintia perfecta a ideii "I'll buy it when it's on discount"). Daca inainte se dadeau uneori mai multi bani decat pe marketing decat development, acuma avem asta + te intrebi daca au facut ceva la partea de development (cu lansari dezastru precum Cyberpunk, GTA: "Definitive Edition", Lord of the Rings: Gollum etc).

*La Skull&Bones nu doar ca s-a lucrat mai bine de 8 ani dar au participat la development 10 studio-uri Ubisoft . Daca nu erau obligati de guvernul Singaporean sa il scoata anul asta cine stie cati ani si bani se mai bagau in el...si cred ca rezultatul ar fi fost acelasi.

Pe langa asta firmele care inainte scoteau titluri All Killer - No Filler, acuma si-au pierdut sufletul si isi bat joc de consumatori: Blizzard fiind prima firma care imi trece prin gand, o companie care si-a pierdut sufletul de nu stiu cata vreme. Ultimele lor jocuri cu adevarat bune fiind Starcraft II sau Overwatch 1. Si de atunci cate fail-uri si batai de joc fata de clienti au avut? Sincer nu imi pare rau ca vom avea mai putine jocuri triple A daca primim titluri precum Redfall, Suicide Squad: KtJL sau Forspoken. Prefer sa dau bani la cele care merita (ex. FromSoftware si indie studios) care fac jocurile din pasiune si nu se uita la fani/gameri ca niste pusculite de bani facute din carne si oase. Prefer sa mai cumpar odata Batman: Arkham Asylum decat sa ma ating de Suicide Squad sau sa cumpar 4 indie games (ex. Dredge, Lethal Company, Viewfinder si PallWorld) decat sa iau un titlu triple A precum Diablo IV Quality over quantity...desi in cazul asta castigi si la capitolul quantity .

Industria gaming-ului trece printr-un "foame de bani" phase + nerealizarea ca pandemia s-a terminat si oamenii nu mai vor sa stea lipiti de un monitor/TV si se vad consecintele doar acum. Eu zic ce le spun prietenilor mei de mai bine de 10 ani: sa nu mai consumam produse de dragul de a consuma pt ca timpul nostru liber e limitat si sa votam cu portoful nostru. Asta, si sa fim un pic mai putin agresivi cand discutam teme mai putin confortabile de discutat .