De ce s-a scumpit benzina. Reprezentanţii Rompetrol arată formula de calcul. Consiliul Concurenţei: �Hoţul neprins e negustor cinstit�lollollollol

Chiriţoiu l-a informat pe premierul Boc că nu există suspiciuni temeinice �n legătură cu preţul actual al carburanţilor din Rom�nia. "Hoţul neprins e negustor cinstit! Ce pot să spun e că datele pe care le avem acum nu ne dau indicii de �ncălcare a legii"
Preţul actual al carburanţilor din Rom�nia e corect, susţine Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei. Chiriţoiu l-a informat pe premierul Emil Boc, la solicitarea acestuia, că nu există elemente de suspiciune referitoare la �ncheierea unei �nţelegeri �ntre companiile petroliere, pentru majorarea preţului carburanţilor. �n faţa presei, Chiriţoiu a detaliat:

"Nu e suficient să constaţi că toţi au crescut preţurile odată. Noi trebuie să dovedim că a avut loc o �nţelegere să se crească preţul, că au avut loc �nt�lniri, schimburi de mesaje. Nu �nseamnă că aceste firme sunt sigur curate şi n-au nicio problemă. Dar ştiţi cum e: hoţul neprins e negustor cinstit! Ce pot să spun e că datele pe care le avem acum nu ne dau indicii de �ncălcare a legii". La solicitarea g�ndul, Chiriţoiu admite că există suspiciuni de organizare de tip cartel doar �n ceea ce-i priveşte pe anumiţi furnizori de GPL, investigaţiile fiind declanşate �n decursul anului trecut.
Consiliul Concurenţei a declanşat, �n 2005, o investigaţie referitoare la preţul carburanţilor, care se va finaliza abia �n luna februarie. Apoi se va face o reverificare, de către o echipă specială, se va �ntocmi un raport care va fi trimis spre avizare Comisiei Europene şi abia la mijlocul anului raportul (referitor la situaţia din 2005) va fi dat publicităţii. Aceasta este cea mai lungă investigaţie a Consiliului Concurenţei, media duratei investigaţiilor realizate de Consiliu fiind de 2 ani. "După numirea mea, �n 2009, am suplimentat echipa care se ocupa de verificări, am operat şi unele modificări, tocmai �n ideea de a urgenta finalizarea investigaţiei. S-a făcut, atunci, un control inopinat, dar nu vă pot dezvălui rezultatele, nici eu nu le cunosc", susţine Chiriţoiu.

Cum vede Concurenţa preţul corect

"Dacă funcţionează lucrurile bine �n Rom�nia şi �n Uniunea Europeană, atunci preţul carburanţilor, fără taxe, trebuie să fie cam acelaşi, �n toată Uniunea Europeană. �n afară de taxe, diferenţele ar trebui să fie date doar de costul transportului", a declarat Chiriţoiu. Acesta a admis �nsă, ulterior, pentru g�ndul, că "nu există vreo directivă europeană care să stabilească preţul benzinei. Eu am spus doar cum ar trebui să stea lucrurile". �ntrebat cum se justifică, �n cazul acestor explicaţii, preţurile mai mici ale carburanţilor din Austria, ţară care nu are resurse petroliere şi impune accize mai mari, Chiriţoiu a replicat: "Nu ştiu, asta mi se pare ciudat şi mie. Mă voi consulta cu proxima ocazie cu omologul meu".

Chiriţoiu: "Pedepsirea" petroliştilor ar putea duce la noi scumpiri

Guvernul poate introduce contramăsuri specifice economiei de piaţă, precum impunerea unor impozite, �mpotriva producătorilor care cresc rapid şi nejustificat preţul carburanţilor, a declarat, luni seara, premierul Emil Boc.

�ntrebat dacă petroliştii nu ar putea contracara majorarea impozitelor sau introducerea altora noi, prin noi majorări ale preţurilor la carburanţi, Chiriţoiu a replicat: "Singura cale prin care statul poate reduce preţurile este scăderea taxelor. Or, aşa ceva nu este fezabil acum".

Calculele Rompetrol arată că era loc de mai rău g�ndul a solicitat precizări referitoare la evoluţia preţului carburanţilor �n 2010 şi �n 2011 de la principalii jucători de pe piaţă: Petrom-OMV, Rompetrol, Lukoil, Mol Rom�nia. Mol anunţă că refuză orice comentariu, reprezentanţii Lukoil nu au putut fi contactaţi, iar Ramona Zanfirescu, responsabilul de comunicare al Petrom, ne-a precizat că "politica de preţuri a OMV Petrom este transparentă, e publicată pe site şi nimic nu s-a schimbat �n această privinţă �n 2010 faţă de 2005, c�nd a fost adoptată această politică de preţuri".

Conform reprezentanţilor Rompetrol, "�n comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului 2009, cursul de schimb leu/USD a crescut �n 2010 cu 11%, iar cotaţiile internaţionale la produse finite cu 22% la benzină, respectiv 27% la motorină. Av�nd �n vedere faptul că aceste cotaţii sunt exprimate �n USD, iar Grupul Rompetrol importă toată cantitatea de ţiţei necesară pentru producţia de produse petroliere, efectul �n lei al celor doi factori a fost reprezentat de o creştere de 36% �n cazul benzinei şi de 41% �n cazul motorinei. Mai mult, acciza la combustibili a crescut �n 2010 cu 18% pentru benzină şi cu 23% pentru motorină, iar la 1 iulie 2010 Guvernul a aprobat o creştere a TVA-ului de la 19% la 24%. Efectul cumulat al tuturor acestor factori ar fi trebuit să conducă la o creştere a preţului benzinei cu aproximativ 33% şi a motorinei cu aproximativ 39%. Cu toate acestea, preţurile practicate �n staţiile Rompetrol Downstream au crescut cu 28% la benzină şi cu 31% la motorină".

Pe 2009, Rompetrol Downstream a raportat pierderi de 82,5 milioane lei. �n schimb, OMV Petrom a raportat c�ştiguri de 1,7 miliarde lei.

Rom�nia - locul II la scumpiri

Rom�nia ocupă locul doi �ntre toate cele 27 de stat membre ale UE c�nd vine vorba de scumpirea benzinei �n cei doi ani de criză, informează Ziarul Financiar. Astfel, potrivit statisticilor europene, �n perioada 12.01.2009 - 20.12.2010, litrul de benzină �n Rom�nia s-a scumpit, �n euro, cu peste 71%, �n contextul �n care cererea de produse petroliere a �nregistrat o scădere de 6% �n 2009, continuată cu un recul de 10% �n 2010. Potrivit preţurilor de referinţă afişate de Petrom, pe 1 ianuarie 2009 un litru de benzină costa 2,87 de lei. Pe 22 decembrie 2010, acelaşi litru de benzină costa 4,79 de lei.

Preţul carburanţilor este dat de următoarele elemente: costul materiei prime (inclusiv costurile aferente prelucrării acesteia) - circa 40%; costuri de operare reţea de distribuţie, costuri logistice (distribuţie primară şi secundară), costuri financiare, adaos comercial - circa 10%; T.V.A., acciză, taxa specială de drum - circa 50%.



DE CE S-A SCUMPIT BENZINA. Reprezentan?ii Rompetrol arat? formula de calcul. Consiliul Concuren?ei: ?Ho?ul neprins e negustor cinstit? - Gandul